Friday, September 4, 2015

Marble kek yang terlajak larissss

Hamboi tajuk....pinjam sat D'herbs punya tag line hihihi....

Saya suka makan kek butter panas-panas terutama sekali kek marble...tak tau kenapa mungkin kek ni la yang mak saya selalu buat masa saya kecil-kecil dulu.Kira kata setiap kali makan kek ni akan rasa sedikit nostalgia.Dulu kalau mak buat kek ni memag semerbak je bau walaupun masa tu mak pakai buttercup atau kadang-kadang planta dimana kedua-dua nya bukan pure butter.

Jadi hari ni che Nurul buat satu dan so far ini kali ke 3 saya buat menggunakan resepi dari Nasi Lemak Lover dan mendapat respon positif dari keluarga dan jiran-jiran tentunya.


Kek Butter Marble
Saiz loyang bulat 8" atau empat segi 7" x 7"

bahan-bahan
(A)
250g butter 
180g gula castor
1 sk esen vanilla

(B)
5 biji telur grade B

(C)
230g tepung kek*
1 1/2 sk baking powder*-ayak bersama tepung
4 sb + 1 sb susu cair
1sb serbuk koko

Cara-cara:
1.Panaskan oven pada suhu 170C dan griskan loyang dan alas dengan kertas baking.
2.Pukul butter,gula dan esen vanilla hingga putih dan berkrim.
3.masukkan telur satu persatu -pukul sehinnga sebati dan gebu.
4.Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul hingga semua sebati dan masukkan 4 sb susu cair.Pukul hingga semua bercampur mesra.
5.Keluarkan 2 senduk adunan dan masukkan ke dalam bekas lain -campurkan dgn serbuk koko dan 1 sb susu cair-kacau rata.
6.Masukkan adunan putih dan di selang seli dengan adunan koko...letak macam tompok-tompok.
dan buat marble dengan mengacau lidi di dalam adunan.
7.hentak loyang sedikit untuk meratakan adunan serta untuk mengeluarkan gelembong udara.
8.Bakar selama 50 ke 60 minit.

Nota: saya bakar pada loyang pound cake sebab saya nak masukkan sedikit dalam loyang disposable aluminium - dan saya nak bagi pada anak jiran saya yang suka sgt makan kek saya.

No comments: