Monday, August 31, 2015

Double chocolate Muffins


Sneks minum petang untuk anak-anak soleh dan solehahs saya.Double chocolate Muffins dari Nigella Lawson....saya suka sangat muffins ni dan dan banyak kali juga saya buat...sebelum ni saya ada post di sini dan kali ni saya share lagi sekali dan kali ni versi BM pulak.

Double chocolate Muffin
Bahan-bahan
(A)-
250g tepung gandum*
2 sk baking powder*
1/2 sk soda bikarbonat*
2 sb serbuk koko
150g gula kastor
150g chocolate chips( lebihkan sedikit untuk tabur di atas muffin nanti)

(B)
250ml susu segar
90ml minyak sayuran
1 biji telur saiz besar-pukul sedikit
1 sk essen vanilla

Cara-cara:
1.Panaskan oven pada suhu 170C
2.Ayak bahan yg bertanda * dan campurkan semua bahan-bahan (A) dalam mangkuk besar.Campur semua bahan (B) dalam bekas lain-kacau mesra.
3.Campur Bahan A dan Bahan B-kacau rata dengan spatula tapi jangan terlebih kacau sebab ia mentebabkab muffin jadi padat dan tidak gebu.
4.Adunan akan nampak cair ...masukkan dalam kertas muffin-taburkan chocolate chips.
5.Bakar selama 20 hingga muffins naik dan gebu.


Happy baking.

No comments: