Saturday, January 3, 2015

Dora Princess Cake

Assalamualaikum. ...huhuhu mmg dah lama tak update blog. ..mood dah  ke laut ...saya byk syare di account instagram @nurpian04 dan hari ni saya terjumpa apps utk update blog di smartphone so yeay!!! tiada lg alasan utk saya tak update blog hehehe ...

Maka oleh itu kira kata ini adalah entry pertama saya yg saya post dari phone saya (^__^) ...

Dora cake ni saya buat pada minggu lepas bersempena birthday anak dara saya,che Aishah yg ke 3 ...

Cara saya buat cake dora :
1-saya guna resepi dari Dorie Greenspan 'the best party cake' atau white cake dimana saya bakar kek dlm loyang 6 " x 3 dan saya warnakan dgn 3 tone yg berbeza.
2-saya susun cake dgn melapisi diantaranya dgn buttercream dan strawberry jam
3-cucukkan dowel rod atau boleh guna kayu chopstick di tgh cake utk stabil kan kek.
4-mula 'carving' kek dgn pisau utk dapatkan bentuk skirt
5-cream coat atau salut permukaan kek dgn buttercream secara tipis kemudian baru salut seluruh cake dgn buttercream dan hias ikut kreativiti sendiri.
6-cucuk cookie dora atau gambar dora dari kertas atau patung dora ...

Ok lah ...apps blog ni tak byk function sgt tapi boleh la dari tak ada kan hehehe ...

2 comments:

Honey said...

Salam,

Ho hoiiii.. baru nampak muka di blog hehehe.. Bosan lah.. Malas nak buat keje. Tapi kerja berlambak.. :(

Cake2u said...

kihkihkih hani a.k.a adik manis ...terjumpa apps yg boleh update kat smarphone tu yg boleh update blog kalau tidak mmg mood kelaut hahaha...