Wednesday, January 14, 2015

Donut sedap ♥♥♥


Assalamualaikum ..salam Jumaat yg barakah. ..

2hari lepas saya ada buat donut dan Alhamdullilah pencarian saya untuk donut yang ringan dan gebu akhir nya berjumpa juga.... resepi ni saya dapat dari rakan instagram saya iaitu dari @nysacookies... saya syare di sini ya..

Donut 
500g tepung roti/tpg gandum
1 packet mauripan ( 11g )
50g butter
1 sb shortening
2 sb gula pasir
2 sb susu pekat
1biji telur
1/2 sk garam
200ml air suam

Cara:
1- air suam, yis, gula , susu pekat , butter dan shortening dicampur sekali...kacau sedikit fan biarkan selama 10 minit
2-setelah yis berbuih , masukkan 1/2 tepung dan adun sedikit dan kemudian masukkan telur yg dicampur dgn garam kedlm adunan dan campur kesemua tepung dan uli hingga licin.
3-canaikan doh dgn ketebalan 1/2 " dan potong dgn acuan donut. 
4-rehatkan dlm 10 minit dan goreng dgn api yg sederhana perlahan hingga kuning keemasan.

No comments: