Tuesday, July 30, 2013

Biskut Raya # 3 - Biskut Casablanca Delight


Biskut ke 3 yang saya buat untuk Bonda dan MIL...Casablanca Delight Cookies ....
Resepi yang saya ambil dari blog Kak Wan or K1 .... dan memang betul kata K1 biskut ni sedap dan cair dimulut ^___^ ...gabungan oats , nestum ,serbuk badam serta bijan hitam sangat serasi dan sudah semestinya tahun depan akan saya buat lagi he..he...

Casablanca Delight cookies
Resepi asal:Chef Zubaidah
Sumber: K1 Citarasawan

Bahan:
(A)
130g Mentega
20g Shortening
70g Gula Kastor

(B)
30g nestum yg diramas (saya tak ramas pun)
30g Oat -panggang dan kisar (saya tak panggang pun cuma kisar saja)
30g serbuk badam
20g bijan hitam

(C)
25g tepung jagung
10g tepung beras
150g tepung gandum

Hiasan: kuning telur serta ceri merah dan hijau

Cara:
1-Sebatikan A dan masukkan bahan B dan kacau rata
2-Masukkan bahan C dan uli lembut kemudian canai nipis
3-Terap dgn acuan dan sapu kuning telur dan hias dgn ceri merah dan hijau
4-Panaskan oven pada 140C dan bakar selama 30 minit atau hingga kekuningan(saya guna 150C dan bakar selama 25 minit)

Saya buat 2 adunan sebab kalau tengok resepi dapat sedikit saja ....maklumlah nak bahagikan kepada 3 buah rumah he..he..tu yg kena buat 2 adunan...

No comments: