Saturday, December 22, 2012

Durian Cheese Cake


Akhirnya terlaksana sudah impian saya nak buat Durian Cheesecake(DCC) ,itu pun sebab DH minta saya buat kan DCC ni untuk dia....hmm...nampaknya dia yang mengidam hik..hik..hik..
Penat menunggu dengan sabar semalaman selepas bakar memang sangat berbaloi sebab ia sangat sedap dan sangat sesuai dengan tekak saya dan suami sebab tak manis sangat dan rasa durian yang lemak-lemak manis gitu.Saya ambil resepi dari buku faveret saya Delicious cakes by Amy Heng .. dan hanya buat 1/2 dari adunan.Saya sertakan resepi asal dan olahan resepi yang saya buat.

Durian Cheesecake-DCC
sumber: Amy Heng-Delicious Cakes
Untuk Dasar kek-Loyang 9"
250g Biskut Marie-hancurkan
30g gula kaster
110g mentega

Filling:
500g Cream Cheese(suhu bilik)
100g gula kaster
40g tepung jagung
200ml santan( dari sebiji kelapa)
100ml UHT Whipping Cream
3 biji telur(Gred A -pukul sedikit)
350g isi durian(puri)

Topping:(campur dan sebatikan)
60g susu
40g UHT Whipping Cream
1 bji kuning telur
1 biji telur
150g isi durian(puri)
1 sb gula kaster

Cara-Cara:
1-Dasar Cake- Cairkan mentega dan campurkan bersama biskut yang telah dihancurkan bersama gula.Tekan kedasar loyang 9" -Sejukkan sehingga keras.

2-Filling -Panaskan oven pada 140C.Pukul cream cheese dan gula sehingga berkrim.Masukkan tepung jagung dan pukul lagi hingga licin.Masukkan santan dan UHT whipping cream.Pukul dan kemudian masukkan telur.pukul lagi hingga mesra.Akhir sekali masukkan puri durian-sebatikan.

3-Tuang no (2) keatas no (1).Bakar secara water bath.Bakar selama 1 jam.Kelurakan dari oven letakkan adunan topping -sapu rata dan masukkan kembali dalam oven dan bakar selama 15 minit.kemudian tukar ke fungsi grill dan grill selama 5 minit untuk dapatkan kesan keperang-perangan atas kek.

4-Sejukkan kek sebelum masukkan kan kedalam peti ais-sejukkan sekurang-kurangnya 6 jam sebelum dihidangkan.


**Ni pula olahan dari 1/2 adunan dari resepi diatas...
saya guna spring form 8 "

Untuk Dasar kek-Loyang 8"
250g campuran cornflakes dan nestum-mesin halus
30g gula kaster
110g mentega

Filling:
250g Cream Cheese(suhu bilik)
50g gula kaster
20g tepung jagung
100ml santan( dari sebiji kelapa)
50ml UHT Whipping Cream
2 biji telur(telur B grade -pukul sedikit)
200g isi durian(puri)

Topping:(campur dan sebatikan)
30ml susu
40g UHT Whipping Cream
1 biji telur
100g isi durian(puri)
1/2 sb gula kaster

Cara membuat sama seperti resepi asal-saya guna food prosessor sahaja.Senang dan mudah.
Selamat mencuba

No comments: