Wednesday, December 5, 2012

Dates # 2 - Eggless Dates Cake


Masih dalam mode nak habiskan buah kurma dalam stok simpanan , sangat berbaloi buat kek ni...Super moist dan sangat gebu ...itulah yang boleh saya gambarkan tentang kek ini.Cara pembuatan yang sangat senang  ,hanya guna hand whisk sahaja...
Tapikan anak saya ,Umar tak suka pulak kek ni...haishh...
Rasanya kek sangat sesuai untuk hari raya nanti(lambat lagi ha..ha..) sebab rasa dia ala-ala kek buah yang dikukus gitu :D dan saya rasa kalau tukar pakai buah prune ok juga..
Saya ambil resepi di sini dan macam biasa saya ubah sikit ikut citarasa saya...

Eggless Dates Cake
Sumber: Olahan dari Aiyi's Recipes
Bahan-bahannya:
18 biji kurma -buang biji
1/3 cawan air
3/4 cup susu segar 
1/2 cup gula
1/2 cup mentega yang dicairkan
1 cup tepung gandum
1 sudu kecil baking soda
1 sudu makan  kekacang yang disukai-saya letak hazelnut
*16 biji hazelnut untuk hiasan.
 
Method:
1.Panaskan kurma dengan 1/3 cawan air di atas api kecil. Kacau hingga kurma lembut. Tutup api dan masukkan Susu segar
2. Kemudian masukkan gula dan blendkan sehingga menjadi paste yang lembut.
3. Masukkan pula butter cair dan kacau sebati.
4. Tepung di ayak bersama soda bikarbonat. Masukkan tepung sesudu demi sesudu ke dalam kurma paste tadi dan kacau perlahan. Akhir sekali masukkan kekacang.
5.Tuangkan adunan kedalam loyang 4 segi 8" x 8" yang telah di gris dan dialas dgn kertas baking.susun kacang hazelnut.
6.Bakar pada suhu 170C selama 30 ke 35 minit.
 

No comments: