Tuesday, September 11, 2012

Victoria Sponge cake /Kek Span Victoria

Kek yang sangat mudah untuk dibuat dan yang penting sekali ia mampu memuaskan hati setiap orang....Kek yang saya buat untuk Efa sempena Potluck hari raya di office dia....


Kek Span Victoria
Bahan-Bahan
1 cawan(200g) mentega tawar(saya pakai Tatura unsalted)
3/4 cawan (200g) gula kastor(saya letak 170g sebab buttercream saya manis)
1 camt esen vanilla
4 biji telur-gred A
1 1/3 cawan(200g) tepung naik sendiri-(ayak bersama tpg jagung)
2 camb tepung jagung
4 camb fresh milk

Cara-cara:
1.Panaskan oven pada suhu 180C-sediakan 2 biji loyang berukuran 8" gris dan alaskan dgn kertas baking.
2.Pukul mentega dan gula sehingga kembang dan gebu,masukkan esen vanila serta telur sebiji demi sebiji
3.Masukkan tepung dan kaup balik sehingga sebati.
4.Masukkan susu dan kacau sebati.
5.Tuangkan adunan kedalam 2 loyang yang telah digris dan dialas.Bakar selama 20 -25 minit(bergantung pada oven masing-masing)
6.Keluarkan dari oven dan biarkan kek didalam loyang selama 10 minit sebelum terbalikkan ia diatas redai-sejukkan sebelum hiasa.

Untuk Hias :
Sediakan Jam strawberry yang disukai (saya pakai jem St.Dalfour ) dan buttercream atau krim putar.
Sapukan jam keatas kek dan kemudian letakkan sedikit buttercream atau krim putar dan kemudian letakkan kek yang satu lagi diatas nya.....boleh hias diatasnya dengan taburan gula icing...macam saya pula saya letakkan buttercream dan potongan buah stawberry...untuk tulisan tu pula saya letakkan fondant dan saya guna edible pen utuk tulis diatasnya...

Selamat mencuba..

No comments: